Matteusskolan är en skola där alla barn är olika - och ska få vara det. Här får barnen lära sig att inte bara acceptera individuella skillnader, utan också uppskatta olikheter.


ALL INFORMATION PÅ DENNA BLOGG KAN ÖVERSÄTTAS TILL OLIKA SPRÅK!
Använd Translate här nedanför på vänster sida

lördag 15 oktober 2022

År 2

 

Hej!

Denna underbara tavla som ni ser nedan möttes vi av på fredagsmorgonen. Eleverna har hittat hösttecken och skapat detta konstverk. Vi har fantastiska elever. Vi blev så glada, tack så jättemycket!



Svenska/ Svenska som andra språk

Vi fortsätter att följa den spännande berättelsen om Maj-Björn och arbeta i arbetsboken. Denna vecka har vi kikat på sammansatta ord och svarat på frågor på och under ytan där vi verkligen behöver tänka till på frågorna som det inte står direkt svar på i boken. Under förra veckan blev många inspirerade av brev-skrivande så det ska vi utveckla lite under nästa vecka.


Vi har också börjat med att skriva till bilder på morgonen och alla elever har visat på intresse och god förmåga att utveckla meningarna, skriva och prata om nya ord och använda beskrivningar i sina texter. Vi försöker att ge feedback både muntligt och skriftligt vilket varit uppskattat och motiverat till fortsatt arbete. Vi har också skrivit dikter om hösten och  letat efter skillnader och diskuterat dessa. 




Matematik


Under dessa veckor så ha fokus legat på att repetera kunskaper från ettan. Vi har även gjort ett bedömningsstöd som visade att vi behöver träna mer på att automatisera huvudräkning. Efter lovet kommer vi att göra en intensiv insats och träna lite varje dag. Målet är att samtliga ska ta ett huvudräkningskörkort. Vi tjuvtränar lite redan nu, vilket ni kan se på baksidan av matteläxan. 



Engelska

Även på engelskan har vi arbetat med att prata om bilder och leta ord på engelska i kapitel 3 "Let´s play" som handlar om vad som finns på lekplatser. Vi har sjungit tillsammans och tittat på en kortare film till avsnittet.  Nästan alla elever har hunnit genomföra ett bedömningsstöd på engelska där man ska lyssna och kryssa för vilken bild de pratar om. 


So

Vi har arbetat färdigt i vårt arbetshäfte och många hann även med extra arbetsblad med olika världskartor och att rita sin egen skolväg på en karta.


I fredags hade vi klassråd. Eleverna fick då möjlighet att önska böcker som ska köpas in till skolans bibliotek. Vi pratade även om rastaktiviteter och de fick frågan om någon ville ställa upp som lekledare på aktiviteterna, intresset var stort.


Värdegrundsarbetet denna period handlar om hur man är en bra vän. Vi kommer ha olika aktiviteter och sjunger sånger inom temat, bland annat Äppelmelodin. Detta kommer vi även visa upp på vår nästa storsamling.


No

Vi har fortsätter med  NTA-lådan och tema balansera och väga. Denna vecka har vi jämfört föremål men hjälp av en balansvåg.

Expertord som vi pratar om under hela temat är jämvikt, balans, stödyta, tyngdpunkt och lod. I torsdags fick vi lära oss ett till expert ord: hävarm. 

 


Teknik (solen)

Vi har repeterat vad vi lärt oss om teknik i hemmet och tittat på olika tekniska föremål i kronologisk ordning.

Visste ni att den första mobiltelefonen som du (nästan) kunde ha i fickan kom ut i mars 1983. Motorola DynaTAC 8000X hette den och vägde över ett kilo. Det tog tio timmar att ladda den och då kunde du bara prata i 30 minuter. Den kostade 4000 dollar, vilket blir nästan 90000 kronor i dagens penningvärde!



Bild (rosen): 

Idag hade Sofia bildlektionen och eleverna skapade fina Halloweenbilder och kort. 



Övrigt
På måndag välkomnar vi en ny elev till klassen så i fredags fick vi hjälp av några elever att ställa i ordning klassrummet och fixa en bänk till honom. 2A är otroligt duktiga på att ta emot nya elever så vi är övertygade om att detta kommer att blir bra. Vi hälsar hela familjen välkomna till Matteusskolan.





Varje vecka gör vi en utvärdering av arbetsron i klassrummet för att ta kunna följa och förbättra elevernas arbetsmiljö. Detta görs i alla klasser på skolan. Utvärderingen gör de tillsammans med en vuxen. Det blir många bra diskussioner om vad arbetsro är och hur man själv kan påverka den.

Vi har även börjat med trygghetsenkäter, dessa är centrala och görs i hela kommunen. De är anonyma och vi får en sammanställning av resultatet på klassnivå. Vi har även arbetat med en gemensam rörelsesatsning där vi övar på olika motoriska rörelser som en del av de rörelsepausarna vi har i undervisningen.

Under v. 46-48- kommer vi ha två studenter i klassen som denna omgång kommer att fokusera på att ha undervisning i svenska.  Spännande tycker vi!  Det kommer även under en period vara med en elev från Lärlingsgymnasiet. 

Efter höstlovet kommer vi också att göra ett studiebesök på arbetets museum i deras utställning som handlar om yrken. Detta passar perfekt då vi snart inleder några veckors arbete som handlar om just detta.  Veckan därpå (v.46) börjar simningen för årskurs 2. Mer information kommer när vi närmar oss starten. 

V.42

Måndag:         Idrott inne, ta med vattenflaska och gympaskor

Tisdag:            

Onsdag:         Sovmorgon, skolan börjar 10:00.

                        Läsläxa kap 7, förhör.  Lämna in matteläxan 

Torsdag:         Besök av lärare från Spanien.

Fredag:           


v.43

Måndag:         Idrott inne, ta med vattenflaska och gympaskor

Tisdag:            

Onsdag:         Sovmorgon, skolan börjar klockan 10:00

                        Läsläxa kap 8, förhör.  Lämna in matteläxan 

Torsdag:        

Fredag:         Halloweenmys


v. 44

HÖSTLOV! 

Skolan är stängd. Fritidshemmet regnbågen är öppet för dem som meddelat att de behöver tillsyn.


Trevlig helg!

Mvh team 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar